Różnice w przygotowaniu nieruchomości na sprzedaż i na wynajem

Shape Image One
Różnice w przygotowaniu nieruchomości na sprzedaż i na wynajem

Home staging mieszkania na wynajem ma zdecydowanie większy wpływ na szybkość najmu niż na czynsz. Natomiast przygotowanie nieruchomości na sprzedaż przekłada się zarówno na czas sprzedaży jak i na cenę transakcji. 

Generalnie rzecz biorąc nie ma większej różnicy w przygotowaniu nieruchomości na sprzedaż i na wynajem. Znając jednak cel do którego dążymy możemy skupić się na elementach, które są ważne w danej transakcji. 

Wyposażenie 

Wyposażanie mieszkania na wynajem musi być trwałe i funkcjonalne. Np. obicie sofy powinno być nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale też odporne na zabrudzenia i łatwe w czyszczeniu. W mieszkaniu na wynajem ważna jest liczba miejsc do spania, co oznacza, że dobrze sprawdzi się sofa rozkładana z funkcją spania. W mieszkaniu na sprzedaż sofa stanowi jedynie część inscenizacji.

Stan techniczny 

Mieszkanie na wynajem musi być idealnie sprawne. Hydraulika, elektryka, wszystkie sprzęty kuchenne itp. powinny działać bez zarzutu. Natomiast drobne niedociągnięcia wizualne, np. lekko porysowana podłoga, nie wpływają na decyzję o najmie. 

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku nieruchomości na sprzedaż. Kupujący często liczą się z koniecznością wymiany niektórych elementów w zakupionym mieszkaniu, np. lodówki czy piekarnika, ale już porysowana podłoga może stanowić problem. Perspektywa renowacji lub wymiany podłogi niesie ze sobą widmo remontu, co wiąże się nie tylko z kosztami, ale też nakładami czasu i pracy, co w efekcie może zadecydować o niepowodzeniu transakcji.

Dekoracje 

Mieszkanie na wynajem nie potrzebuje dużej ilości dekoracji. Najemca ocenia je pod innym kątem –  patrzy na lokal jak na pokój w hotelu, mając świadomość, że będzie tam przebywał tylko przez pewien czas. Natomiast kupujący wiąże się z nieruchomością na dłużej, czasem na resztę życia, dlatego istotne jest, by dekoracje i stworzona przez nie atmosfera pozwoliły mu na zobaczenie siebie i swojej rodziny w tym właśnie wnętrzu. 

Klient

Obecnie bardzo popularne jest inwestowanie w lokale na wynajem. Inwestorzy nie są emocjonalnie związani z nieruchomością – myślą w kategoriach biznesowych i liczą na szybki zysk. Klient, który kupuje mieszkanie w celach inwestycyjnych szybko podejmuje decyzje, ale też bardzo skrupulatnie liczy pieniądze i trzeba umieć go przekonać do swoich rozwiązań. 

Klient, który sprzedaje lub wynajmuje swoje mieszkanie może być przywiązany emocjonalnie do lokalu. Ma na to wpływ czas spędzony w nieruchomości oraz związane z nią wspomnienia. Taki klient może z trudem przyjmować rekomendacje home stagera i odbierać sugestie jako krytykę.