Home staging – co to właściwie jest?

Shape Image One

Home staging polega na profesjonalnym przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. Usługa ta łączy w sobie elementy prac dekoratorskich i działań marketingowych, a jej celem jest szybkie uatrakcyjnienie nieruchomości. Podstawową zasadą w działaniach home stagingowych jest jak najkorzystniejsze zaprezentowanie wnętrza przy wykorzystaniu jak najmniejszych nakładów finansowych. Nieruchomość poddana metamorfozie staje się produktem atrakcyjnym dla nabywców, co przekłada się bezpośrednio na skuteczność sprzedaży. W największym uproszczeniu – home staging to zbiór działań, które zamieniają nieruchomość w atrakcyjny, przygotowany do sprzedaży produkt.

Home stager widzi więcej!

Właściciele zazwyczaj przywiązują wagę do rzeczy nieistotnych. Podstawowa różnica w postrzeganiu lokalu przez mieszkańców i osoby z zewnątrz polega na tym, że właściciele nie zdają sobie sprawy z wad funkcjonalnych swojego domu. Nie widzą, że meble są źle ustawione, przejścia zablokowane, powierzchnia nie jest odpowiednio zagospodarowana. Przyzwyczajeni do przestrzeni, w której mieszkają od lat nie dostrzegają elementów, które mogą zadecydować o niepowodzeniu sprzedaży. Home stager to przedskoczek przyszłej transakcji. Jest pierwszym potencjalnym klientem – sprawdza, jakie emocje wywołuje dana nieruchomość. To właśnie home stager decyduje o tym, na co w pierwszej kolejności zwróci uwagę kupujący.  

Usterki techniczne w nieruchomości są widoczne i bardziej oczywiste. Sprzedający są ich świadomi, natomiast z wad funkcjonalnych często w ogóle nie zdają sobie sprawy. Ktoś, kto się przyzwyczaił do kapiącego kranu zazwyczaj wie, że baterie w kuchni należy zreperować lub wymienić. Natomiast osoba, która nieumiejętnie wykorzystała przestrzeń w jadalni nie zdaje sobie sprawy, że jej mieszkanie wydaje się ciaśniejsze niż sugerowałby metraż. Rolą home stagera jest wskazanie i w miarę możliwości usunięcie mankamentów oraz wyeksponowanie atutów i podkreślenie atrakcyjności danej nieruchomości.

Before After

Kwestia gustu

Delikatną kwestią w pracy home stagera pozostaje wyczucie estetyki. W home stagingu nie chodzi o to, by krytykować gust właścicieli. Każdy ma prawo mieszkać tak, jak mu się podoba i w otoczeniu, które uznaje za atrakcyjne według swoich indywidualnych kryteriów. Pamiętajmy jednak, że w momencie, w którym mieszkanie trafia na rynek staje się produktem. Produktem, który aby się sprzedać musi być dopasowany do gustu jak największej grupy docelowej. Ekscentrycznie, ekstrawagancko urządzone nieruchomości zdecydowanie dłużej czekają na nabywcę. Home stager próbuje zneutralizować i wyciszyć szalone pomysły właścicieli, tak by nieruchomość spodobała się jak najszerszej grupie potencjalnych kupujących.

Before After

Grupa docelowa

Każda lokalizacja ma swoją grupę docelową. Kto inny szuka cichego domu na przedmieściach, kto inny apartamentu w starej kamienicy w centrum, jeszcze kto inny mieszkania w bloku z wielkiej płyty. Ustalenie kogo zainteresuje dany lokal jest podstawowym zadaniem home stagera. Wystawiona na sprzedaż nieruchomość powinna podobać się jak największej liczbie osób z grupy docelowej. Pierwszy krok w pracy home stagera to właśnie określenie grupy potencjalnych nabywców. Ta decyzja determinuje przebieg pozostałych prac. Nieruchomość przygotowana do sprzedaży musi trafić w gust grupy docelowej.

Before After

Twardy orzech do zgryzienia

Podstawową zasadą w home stagingu jest uzyskanie maksymalnego efektu przy stosunkowo niedużych nakładach finansowych. A jak poradzić sobie w sytuacji, w której nieruchomość jest w fatalnym stanie i przywrócenie jej do pożądanego standardu wymaga zainwestowania ogromnych środków. Co zrobić z dużym mieszkaniem, urządzonym bez gustu i wykończonym materiałami sprzed trzydziestu lat? Duży metraż oznacza ogromne nakłady, a właściciel nie dysponuje odpowiednimi środkami. Wtedy jedynym ratunkiem pozostaje visual staging. A co to takiego? O tym przeczytacie w innym artykule.